Translate

fredag 19 juli 2013

Gränslandet

Idag har jag varit på strövtåg i gränslandet. Visst låter det lite mystiskt och fantasieggande när man beskriver något så? Gränslandet mellan götar och svear, en obygd mellan en bygd och en annan. Tiveden - själva gränsen mellan Svealand och Götaland. I de trakter där min far är född. Antagligen en bit från den trollskog jag vandrat i idag, men ändå. Nu sitter jag på en stol på stranden. Det är stilla och en härlig kvällssol i ansiktet. Några tar sig ett kvällsdopp.  Jag i min stol tittandes på. Dagens vandrande slutar alltså här. Jag på en stol på en strand. Mina fötter värker lätt efter de senaste timmarnas strapatser, men den ljumna sanden mildrar och visar omsorg. Jag sluter ögonen. Solen bränner lätt mina kinder. Plötsligt ett rop! Maten är klar. Jag tar ett kort på min vy innan jag tar stolen och vandrar upp till campen.