Translate

fredag 18 februari 2011

Bandspelare och kassettband

Tidigt denna morgon på fritids uppsnappar jag en fråga från en av barnen adresserad till fröken. ”Finns det någon bandspelare här”? Och det är just det där ordet ”bandspelare” som får mig att haja till. Vem säger ”bandspelare” idag? Tydligen denna lilla pojk.
Som barn var bandspelaren en av mina käraste ägodelar. Man spelade sin favoritmusik på den, man lyssnade på Tintin och andra berättelser. Man spelade in skivor från sina kompisar, gjorde blandband och spelade in musik ifrån radion. Vad inte så många idag minns att samma problem som vi idag har med fildelning och upphovsrätt även fanns under 70 och 80 talet. Företrädare för upphovsrättsinnehavare till musik kände sig tidigt hotade av kassettbandets utbredning. De fanns en stor rädsla för att förlora intäkter, eftersom det lätt gick att spela in musik från radio istället för att gå till skivaffären och köpa skivor. Under slutet av 70-talet började dessutom skivförsäljningen sjunka och det ökade kravet från branschen på att få ekonomisk kompensation för försäljningsbortfallet. Detta på grund av den utbredda privatkopiering som man antog förekom. I sverige gick man t om så långt så att man under 80-talet införde kassettskatt. Kassettbanden var också när det begav sig en stor konkurrent till LPskivan. De flesta artister släppte sina alster både på LP och Kassett.
Det är sånt här som jag sitter och minns tillbaka på denna snöiga, kalla fredagsförmiddag. Det är mulet ute och på mitt skrivbord ligger många uppgifter att ta tag i. Det påverkar säkerligen mina tankar att återigen gå tillbaka till bandspelarens tid och nu kromband, 60 och 90 minutersband och namnen…vad hette tillverkarna egentligen? Hur såg layouten på banden ut? BASF förståss. De var först. TDK gjorde kvalitetsband, Agfa Ferro och SM Cassette var stora. Sony och Philips förståss och inte att förglömma Track, bandet som gjordes av ett nystartat svenskt företag. Track skulle vara ett kvalitetsband som skulle konkurera med de japanska kassettbandstillverkarna som dominerade marknaden under 1980-talet. Jag köpte massor av dem men de var verkligen urusla. Företaget gick också snart i konkurs, men dess produktnamn finns fortfarande väl sparat i mitt minne.