Translate

torsdag 8 mars 2012

Tuffa Torsdag - min nakna sanning om Tommy (av Vårbloggare Rose-Marie Tell)

Jag brukar ibland som jag skrev i förra veckans inlägg ha ett inlägg i min blogg www.rosetta.bloggplatsen.se som heter Fräcka Fredag - den nakna sanningen om mig själv. Så nu blir det Tuffa Torsdag- min nakna sanning om Tommy. 
Vissa saker blir kanske mer pinsamt för mig än för Tommy men det bjuder jag på.
En del saker vet han nog redan men några tror jag faktiskt t.o.m blir en överraskning för honom. Jag har känt Tommy ända sedan jag var 6-7 år och det är självklart via Judon. Han har varit min tränare och har funnits med under hela min uppväxt så självklart har man ett och annat att skriva om honom.
"Tommy kvarten"
Vi hade under alla år något som vi kallade "Tommy kvarten" den innebar att när vi skulle på tävlingar så sa vi alltid träfftiden en kvart tidigare till Tommy för han kom ALLTID en kvart försent. Hade vi bestämt 7:00 med alla andra så sa vi alltså 6:45 till Tommy.
Hur Tommy fixade tjejkompisar åt mig
Jag har Tommy att tacka för att jag hade så många tjejkompisar under min tonårsperiod. Det var ofta som tjejerna frågade om de fick följa med och titta på när jag tränade. Jag fattade självklart att det inte var mig de ville se utan Tommy.
Hemlig förälskelse
Jag var själv hemligt förälskad i Tommy ett tag, jag minns när jag gick i 7.an och Tommy skulle hämta mig på skolan för att vi skulle iväg på en tävling. Jag sa till några tjejer på skolan att min kille skulle hämta mig och det var han som satt i bilen där vid vändplanen.
Triangeldrama
När vi var iväg på ett judoläger i Lund så slogs jag och min bästa judokompis om vem som skulle gå bredvid Tommy från tåget. Vi ville nämligen båda två att folk skulle tro att han var våran kille.
Huvudvärk
När jag vann SM hade Tommy varit på bankett dagen innan och hade nog lite huvudvärk på tävlingsdagen för när jag vunnit finalen stod han och höll för öronen och skrek JAAAAA!!!
Undanflykter
Förr fick vi bära mattor in och ut i idrottshallen vi var i men jag kan inte minnas att jag såg Tommy bära mattor,han hade alltid en ursäkt för att slippa.
Man blir stelare med åldern
Jag tror heller inte att jag sett Tommy stretcha förrän nu på äldre dagar men han tyckte kanske att han var tillräckligt vig och mjuk i kroppen när han var ung. Idag böjer han sig iallafall lite framåt och skriker AJAJAJ!!! All form av stretching är ju bra.
Man blir även bättre med åldern
Jag har alltid tyckt att det varit bra att träna med Tommy för han var lätt att kasta,inte det att han var dålig men jag visste vad som funkade på Tommy,han har ju ändå lärt mig det jag kan. När jag nu efter ett par års uppehåll skulle träna med honom så insåg jag att han blivit ett mycket svårare motstånd. Jag vill inte påstå att jag blivit sämre så det måste ju vara så att han har blivit mycket bättre.
Tommy kommer aldrig kunna spå i framtiden
För många år sedan när Tommy var ungkarl så hade han 2 katter (jag har för mig det var 2 iaf) han kallade dem för sina barn och det var väl de barn han skulle få sa han. Jag slog då vad med honom om att han hade fel och det är ju synd att jag inte satte pengar på det för Eric är ju ett levande bevis på att jag vann det vadet.
Prioriteringar
Jag överdriver nog inte om jag påstår att Tommy i sin ungdom lade ner mer tid på oss judoelever än på tjejer och festa med kompisar. Han följde med på alla tävlingar och läger vilket på den tiden var väldigt ofta. Han offrade som sagt väldigt mycket av sin fritid åt oss ungdomar på Judon och det är vi honom evigt tacksamma för.
I mina kommande inlägg så kommer jag skriva lite mer ingående om vad Tommy betytt för mig under åren och olika saker jag upplevt tillsammans med honom. Sista veckan som gästbloggare kommer mitt inlägg innehålla en överraskning åt Tommy.
Jag avslutar detta med en länk till en låt som jag förknippar med Tommy, det kan nog bero på att han spelade den väldigt ofta under våra träningar. Själv blir jag glad varje gång jag hör den.